Protestanţii şi mai ales neoprotestanţii, respingând cultul icoanelor,
confundă (inconştient sau mai degrabă conştient) icoana cu idolul, mai ales că
acest ultim cuvânt este tradus în Bibliile româneşti cu expresia puţin
defectuoasă „chip cioplit”, iar ortodocşii au nu doar icoane pictate, ci şi
sculpturi (cioplite) pe care de asemenea le cinstesc1.
Vom încerca să demonstrăm că icoana şi idolul / „chipul cioplit” sunt
două lucruri total diferite şi chiar opuse. Nu vom intra în toată problematica
teologiei icoanei, ci ne vom opri doar la deosebirea dintre aceste noţiuni,
axându-ne doar pe Sfânta Scriptură şi, acolo unde va fi cazul, vom dezvolta
careva interpretări ale textelor. Pentru a nu lăsa loc pentru speculaţii greşite,
vom da la fiecare text biblic şi termenii în ebraică şi greacă, mai ales că
traducerea Cornilescu folosită în mod exclusiv de neoprotestanţii vorbitori de
limbă română, înlocuieşte conştient termenii biblici originali, ceea ce o
descalifică iremediabil.
În combaterea cultului icoanelor, eterodocşii folosesc în primul rând textul
de la Ieşire 20:4-5 (a II-a poruncă din Decalog). Haideţi să vedem textul:
„Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din
câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub
1 Conform Hotărârii Sinodului VII Ecumenic şi a credinţei Bisericii Ortodoxe din toate timpurile şi locurile,
icoanelor se aduce doar cinstire, iar închinare şi adorare se aduce doar lui Dumnezeu. În acelaşi timp trebuie
să precizăm că acelaşi cuvânt „închinare” (προσκύνησις) are 2 sensuri: unul care desemnează gestul de
plecăciune (ca respect şi cinstire) şi altul care se referă la adorarea şi slăvirea cu totul deosebită şi unică a lui
Dumnezeu. Deci chiar şi atunci când se foloseşte expresia „închinare la icoane” se are în vedere cinstirea lor şi
nu adorarea.
2
pământ! Să nu te închini lor, nici să le slujeşti, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt
un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc pe
Mine, până la al treilea şi al patrulea neam…”
Iată şi textul grecesc după Septuaginta (LXX):
„Οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον, οὐδὲ παντὸς ὁμοίωμα, ὅσα ἐν τῷ
οὐρανῷ ἄνω καὶ ὅσα ἐν τῇ γῇ κάτω καὶ ὅσα ἐν τοῖς ὕδασιν ὑποκάτω τῆς
γῆς. Οὐ προσκυνήσεις αὐτοῖς, οὐδὲ μὴ λατρεύσεις αὐτοῖς· ἐγὼ γάρ εἰμι
Κύριος ὁ Θεός σου, Θεὸς ζηλωτής, ἀποδιδοὺς ἁμαρτίας πατέρων ἐπὶ τέκνα,
ἕως τρίτης καὶ τετάρτης γενεᾶς τοῖς μισοῦσί με…”
Acolo unde în Biblia românească avem expresia „chip cioplit”, iar în
greacă cuvântul „idol”, textul ebraic ne dă termenul ls,P, [pesel], care înseamnă
de fiecare dată idol sau orice reprezentare a unui (dumne-)zeu străin, altul
decât Dumnezeul lui Israel. Acest lucru se vede şi din contextul în care au fost
spuse aceste cuvinte de la Ieşire 20:2-3 – „Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, Care
te-a scos din pământul Egiptului şi din casa robiei; să nu ai alţi dumnezei afară de
Mine!”.
Un alt text biblic folosit împotriva învăţăturii ortodoxe despre icoane este
cel din Psalmul 96/97:7, care în traducerea lui Cornilescu sună aşa: „Sunt
ruşinaţi, toţi cei ce slujesc icoanelor, şi cari se fălesc cu idolii…”. Traducerea
Sinodală (Ortodoxă) însă spune: „Să se ruşineze toţi cei ce se închină chipurilor
cioplite şi se laudă cu idolii lor”.
Să vedem însă ce spun textele originale:
LXX: „Αἰσχυνθήτωσαν πάντες οἱ προσκυνοῦντες τοῖς γλυπτοῖς, οἱ
ἐγκαυχώμενοι ἐν τοῖς εἰδώλοις αὐτῶν”. Cuvântul γλυπτοῖς (de la verbul
γλύφω) înseamnă sculptură, gravură (în text la plural), iar cuvântul εἰδώλοις
este pluralul cunoscutului cuvânt idol.
Textul ebraic, din perspectiva textului grecesc şi (apoi) românesc, prezintă
aceşti termeni în ordine inversă: mai întâi ls,P, [( pesel] (= idol) şi apoi lylia/
3
[’elil] (= cioplitură, gravură) sau pur şi simplu traducătorii Septuagintei au
redat în anumite cazuri aceşti termeni diferit, iar sensurile acestora au trecut cu
duble înţelesuri şi în dicţionare şi chiar în traducerile româneşti şi nu numai.
Oricum, în Psalmul 96/97: 7 nu întâlnim cuvântul icoană (εἰκόνα)2, care
de regulă, în Vechiul Testament, traduce termenul ~l,c, [şelem], dar niciodată
nu este folosit cu referire la idoli sau „chipuri cioplite”. Vom reveni la acest
aspect, dar să vedem în continuare ce ne spune Scriptura despre idoli şi
„chipuri cioplite”.
Analizând toate textele biblice care conţin aceste cuvinte vedem că prin
cuvântul idol (εἴδωλον / pesel – ebr.) este desemnată o zeitate păgână, iar
sintagma „chip cioplit”, de fapt cioplitură / gravură (γλυπτός / ’elil – ebr.) se
referă la reprezentarea idolului şi nu la orice fel de reprezentare (a se compara
cu I/III Regi 6:18,29,32, unde se vorbeşte despre imaginile/sculpturile sacre din
Templu şi se foloseşte alt termen: t[;l;äq.mi - miqlaath).
Trebuie să mai precizăm trei lucruri:
1. Porunca de la Ieşire 20:4-5 a fost dată în contextul tendinţei evreilor de
a se lepăda de Dumnezeul cel adevărat şi de a se închina idolilor sau chipurilor
acestora, tocmai de aceea Scriptura precizează foarte clar: „Au făcut viţei în
Horeb şi s-au închinat idolului [γλυπτῶ -ός]” (Ps.105/106:19); sau: „Au făcut, în
zilele acelea, un viţel şi au adus idolului [εἴδωλον] jertfă şi se veseleau de lucrurile
mâinilor lor” (Fapte 7:41).3 Aşa stând lucrurile, era firesc ca Dumnezeu să spună
prin gura lui David „Că toţi dumnezeii neamurilor sunt idoli (’elil – ebr.; dar
δαιμόνια = demoni – în LXX). O altă precizare importantă legată de „idolii
neamurilor”, adică acele zeităţi păgâne reprezentate în diferite feluri, se face în
2 Aşa cum greşit şi tendenţios traduce D. Cornilescu.
3 Observăm că textul grecesc foloseşte termeni diferiţi, dar cu acelaşi sens. Tocmai de aceea Biblia Sinodală
foloseşte un singur cuvânt – pe cel de idol (doar în VT de 202 ori) – înţelegând prin acesta şi alte valenţe ale
termenului şi în special pe cel de reprezentare a acestuia.
4
Psalmul 134/135:15-18, unde scrie: „Idolii neamurilor sunt argint şi aur, lucruri
făcute de mâini omeneşti. Gură au şi nu vor grăi, ochi au şi nu vor vedea. Urechi au şi
nu vor auzi, că nu este duh în gura lor. Asemenea lor să fie toţi cei care ii fac pe ei şi
toţi cei ce se încred în ei”. Altfel spus, idolii sunt realităţi finite, care nu fac
trimitere la un Dumnezeu transcendent, idee exprimată de Sfântul Pavel prin
întrebarea retorică „idolul este ceva?” (I Corinteni 10:19).
2. Imaginile sau sculpturile sacre în sine nu erau interzise, ci chiar
poruncite, aşa cum se poate clar vedea la Ieşire 25:17-224 şi I/III Regi 6:18,27-
295. În ambele cazuri este vorba de Heruvimi („care sunt în cer, sus” – cf. Ieşire
20:4), iar în al doilea caz e vorba şi de „sculpturi în formă de castraveţi şi flori de
trandafiri îmbobociţi” şi „chipuri de copaci, de finici şi de flori îmbobocite” („care
sunt pe pământ, jos” – cf. Ieşire 20:4). Şi să nu zică cineva că Scriptura se
contrazice!
3. Scriptura Vechiului Testament interzice totuşi reprezentarea lui
Dumnezeu şi ne spune şi de ce: „Ţineţi dar bine minte că în ziua aceea, când
Domnul v-a grăit din mijlocul focului, de pe muntele Horeb, n-aţi văzut nici un chip.
Să nu greşiţi dar şi să nu vă faceţi chipuri cioplite, sau închipuiri ale vreunui idol, care
să înfăţişeze bărbat sau femeie, sau închipuirea vreunui dobitoc de pe pământ, sau
închipuirea vreunei păsări ce zboară sub cer, sau închipuirea vreunei jivine, ce se
târăşte pe pământ, sau închipuirea vreunui peşte din apă, de sub pământ; sau, privind
4 „Să faci şi capac la chivot, de aur curat, lung de doi coţi şi jumătate, şi lat de un cot şi jumătate. Apoi să faci doi
heruvimi de aur; şi să-i faci ca dintr-o bucată, ca şi cum ar răsări din cele două capete ale capacului; Să pui un heruvim la
un capăt şi un heruvim la celălalt capăt al capacului şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să
fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre
capac să fie feţele heruvimilor.”
5 „Pe scândurile de cedru dinăuntru templului erau făcute sculpturi în formă de castraveţi şi flori de trandafiri
îmbobociţi; totul era acoperit cu cedru şi piatra nu se vedea. Şi a aşezat el heruvimii la mijloc în partea de la fund a
templului. Aripile heruvimilor erau însă întinse; şi atingea aripa unuia un perete şi aripa celuilalt heruvim atingea pe
celălalt perete. Iar celelalte aripi ale lor se atingeau în mijlocul templului aripă de aripă. Şi a îmbrăcat el heruvimii cu
aur. Pe toţi pereţii templului de jur împrejur, pe dinăuntru şi pe dinafară, a făcut chipuri săpate de heruvimi, de copaci,
de finici şi de flori îmbobocite.”
5
la cer şi văzând soarele, luna, stelele şi toată oştirea cerului, să nu te laşi amăgit ca să
te închini lor, nici să le slujeşti, pentru că Domnul Dumnezeul tău le-a lăsat pentru
toate popoarele de sub cer” (Deuteronom 4:15-19). Deci pentru că Dumnezeu nu
fusese văzut, evreii nu aveau voie să-L reprezinte în vreun fel, mai ales după
obiceiul păgânilor, care reprezentau divinităţile prin diferite creaturi.
Dumnezeul evreilor este Creatorul cerului şi al pământului şi nu poate fi
reprezentat ca o creatură. Totul este clar. Dar oare în Noul Testament s-a
schimbat ceva? Evanghelia după Ioan (cap. 1: 18) spune „Pe Dumnezeu nimeni
nu L-a văzut vreodată” – ceea ce este adevărat, numai că Scriptura, contrar
practicii sectare, nu se opreşte aici, ci spune în acelaşi verset: „Fiul cel Unul-
Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut.” În aceeaşi Evanghelie
(Ioan 12:45) Însuşi Hristos dezvăluie această învăţătură spunând: „Cel ce Mă
vede pe Mine vede pe Cel ce M-a trimis pe Mine”. Deci odată cu întruparea Fiului
lui Dumnezeu care S-a făcut văzut şi pipăit (cf. I Ioan 1:1-36), cel puţin unul din
Ipostasele divine poate fi reprezentat, pentru că a fost văzut, iar această
reprezentare se numeşte „icoană”. Înţelesul ei este total diferit de cel de „idol”
sau „chip cioplit”, iar argumentul central al posibilităţii redării iconice este cel
enunţat de Ioan Teologul: „În aceasta să cunoaşteţi duhul lui Dumnezeu : orice duh
care mărturiseşte că Iisus Hristos a venit în trup, este de la Dumnezeu. Şi orice duh,
care nu mărturiseşte pe Iisus Hristos, nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui
antihrist, despre care aţi auzit că vine şi acum este chiar în lume” (I Ioan 4:2-3), iar la
sfârşitul Epistolei tot Sfântul Ioan spune: „Ştim iarăşi că Fiul lui Dumnezeu a
venit şi ne-a dat nouă pricepere, ca să cunoaştem pe Dumnezeul cel adevărat ; şi noi
suntem în Dumnezeul cel adevărat, adică întru Fiul Său Iisus Hristos. Acesta este
adevăratul Dumnezeu şi viaţa de veci. Fiilor, păziţi-vă de idoli” (I Ioan 5:21-22). De
aici se vede clar că Fiul lui Dumnezeu întrupat – Hristos: Dumnezeu şi Omul,
6 „Ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mâinile noastre au pipăit despre Cuvântul
vieţii şi Viaţa s-a arătat şi am văzut-o şi mărturisim şi vă vestim Viaţa de veci, care era la Tatăl şi s-a arătat nouă. Ce am
văzut şi am auzit, vă vestim şi vouă, ca şi voi să aveţi împărtăşire cu noi. Iar împărtăşirea noastră este cu Tatăl şi cu Fiul
Său, Iisus Hristos.”
6
poate fi pictat, iar o eventuală reprezentare a Lui nu poate fi considerată idol.
Idoli sunt zeităţile păgâne care ne abat de la credinţa în Dumnezeu cel
adevărat.
Iar acum să vedem ce spune Biblia despre icoană.
În primul rând dorim să înlăturăm fobia sectară faţă de cuvântul „icoană”,
întâlnit de mai multe ori în Sfânta Scriptură, şi care înseamnă „chip”. Trebuie
să mai precizăm că pentru noţiunea generală de „imagine” limba greacă
foloseşte şi alţi termeni precum: εἶδος, σχῆμα, χαρακτήρ, τύπος, μορφή,
ἄγαλμα şi chiar γραφή (folosit în I/III Regi 6:29), dar termenul εἰκών este în
mod deosebit preferat pentru a reda ideea de imagine sacră sau sacralizată,
care nu se referă la o realitate finită (deşi Biblia foloseşte uneori acest termen şi
cu referire la realităţi obişnuite). Vom reda două din cele mai importante texte
care folosesc acest termen, pentru a înţelege sensul lui şi de ce Biserica l-a ales
anume pe acesta pentru a desemna imaginea Fiului lui Dumnezeu făcut Om.
- Facere 1:26
Şi a zis Dumnezeu: "Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră, ca să
stăpânească peştii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietăţile ce se
târăsc pe pământ şi tot pământul!"
Καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ’ εἰκόνα (~l,c, [şelem])
ἡμετέραν καὶ καθ’ ὁμοίωσιν, καὶ ἀρχέτωσαν τῶν ἰχθύων τῆς θαλάσσης καὶ
τῶν πετεινῶν τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῶν κτηνῶν καὶ πάσης τῆς γῆς καὶ πάντων
τῶν ἑρπετῶν τῶν ἑρπόντων ἐπὶ γῆς γῆς.
Altfel spus, noi suntem icoană a lui Dumnezeu7, iar despre sensurile şi
implicaţiile teologice ale acestui fapt nu-i momentul să vorbim, dar ele sunt
cele mai profunde posibile.
7 Sau în alte interpretări „după icoana lui Dumnezeu” care este Hristos (vezi mai jos).
7
- Coloseni 1:15
Acesta [Fiul] este chipul lui Dumnezeu celui nevăzut, mai întâi născut decât
toată făptura.
Ὅς ἐστιν εἰκὼν τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου, πρωτότοκος πάσης κτίσεως.
Deci Fiul lui Dumnezeu, nevăzut până la întrupare, dar văzut după aceea,
este icoana lui Dumnezeu (Tatăl) Cel nevăzut. Văzându-L pe Hristos pictat îl
vedem pe Tatăl, aşa cum Însuşi Domnul i-a spus lui Filip, precizând că nu este
altă modalitate de a-L vedea pe Tatăl decât prin Fiul (Ioan 14:9). Atunci de
unde fobia sectară faţă de cuvântul icoană? Nu găsim decât două explicaţii:
necunoaşterea sau reaua voinţă (eretică)!
Desigur textele biblice care conţin termenii vizaţi nu se limitează la cele
date de noi, dar am vrut să demonstrăm terminologic că „icoana” şi „idolul /
chipul cioplit”, chiar şi din perspectivă biblică, nu sunt acelaşi lucru, iar cei
care încearcă să demonstreze contrariul nu fac decât să speculeze în gol şi încă
pe baza unor traduceri proaste a textelor biblice.
Am putea încheia explicaţiile privind deosebirea dintre icoană şi idol prin
următoarele precizări:
Icoana (în înţelesul pe care-l are acum acest termen în creştinism) este ceea
de ne duce cu gândul, credinţa şi doxologia la Dumnezeu, iar idolul este ceea
ce se interpune (ca un zid) între noi şi Dumnezeu. În acest sens, chiar şi ceea ce
numim noi icoană poate fi idol, dacă ne oprim gândirea, adorarea şi închinarea
la lemn, sticlă, vopsele şi nu mergem mai departe, la persoana pictată. Deci, cel
puţin în anumite situaţii, simplul obiect nu poate fi numit simplu idol sau
icoană, căci totul depinde de abordarea noastră asupra respectivului obiect.
8
Obiectele religioase care fac trimitere la Dumnezeu şi Sfinţenia Sa sunt sau cel
puţin ar trebui să fie "ferestre spre Dumnezeu" şi „manifestări ale slavei Lui”.8
Iar cât priveşte necesitatea reprezentărilor sacre, vrem noi sau nu vrem,
omul, a cărui gândire este formată cu precădere din imagini, are nevoie de aşa
ceva..., mai ales în anumite sau chiar în cele mai multe momente.
Un ultim aspect care trebuie precizat este faptul că imaginile şi obiectele
sacre nu numai că erau permise, ci ele erau şi cinstite, iar prin ele se manifesta
slava şi puterea lui Dumnezeu. Aşa cum vedem la Ieşire 3:1-5, în anumite
locuri Dumnezeu se poate manifesta în mod deosebit, chiar dacă este
omniprezent. Acest lucru a fost valabil mai ales cu privire la Templul lui
Dumnezeu din Ierusalim (cf. II Paralipomena 7:2-3) dar şi cu privire la
obiectele sacre din el. Dumnezeu prefera să se descopere şi să grăiască „între
cei doi heruvimi de deasupra chivotului legii” (cf. Ieşire 25:22), iar profanarea
de către Belşaţar a vaselor folosite la Templu a fost pedepsită de Dumnezeu cu
moartea imediată (cf. Daniel 5:2-30).
Şi pornind de la acestea, este firesc să ne întrebăm dacă nu cumva în
Biserica Noului Legământ slava lui Dumnezeu se manifestă şi mai mult prin
obiectele de cult, inclusiv icoane şi vase sfinte?9 În acest caz, de ce oare
neoprotestanţii consideră sfintele vase în care stă Trupul şi Sângele lui Hristos
(fie şi simbolic, aşa cum greşit cred ei, dar oricum mai mult decât sângele de
animale) drept simple vase, iar icoanele simple imagini sau, şi mai grav, chiar
idoli?
8 Apropo, acest lucru este valabil şi în cazul Sfintei Scripturi, când ne limităm la literă şi nu vedem duhul. Nu
de puţine ori chiar neoprotestanţii idolatrizează Biblia, ne mai gândindu-se la Dumnezeu care stă în spatele ei.
9 Prin aceasta nu dorim să spunem că Dumnezeu nu-şi arată slava decât prin aceste obiecte de cult. Dar
întrucât Biserica are un cult liturgic (încă de la Apostoli), în uzul acestuia se folosesc anumite obiecte sau
imagini, care nu pot fi batjocorite sau necinstite. Despre aceasta merge vorba de aceea şi argumentele noastre
se limitează aici, fără a idolatriza icoanele sau sfintele vase, aşa cum nu putem idolatriza nici Scriptura ca şi
carte.
www.teologie.net