DIFERENŢA DINTRE ICOANĂ ŞI IDOL DIN PERSPECTIVĂ BIBLICĂ

Icoana şi idolul / „chipul cioplit” sunt două lucruri total diferite şi chiar opuse.

Ieromonah Petru Pruteanu

9/2/202411 min read

Protestanţii şi mai ales neoprotestanţii, respingând cultul icoanelor,

confundă (inconştient sau mai degrabă conştient) icoana cu idolul, mai ales că

acest ultim cuvânt este tradus în Bibliile româneşti cu expresia puţin

defectuoasă „chip cioplit”, iar ortodocşii au nu doar icoane pictate, ci şi

sculpturi (cioplite) pe care de asemenea le cinstesc1.

Vom încerca să demonstrăm că icoana şi idolul / „chipul cioplit” sunt

două lucruri total diferite şi chiar opuse. Nu vom intra în toată problematica

teologiei icoanei, ci ne vom opri doar la deosebirea dintre aceste noţiuni,

axându-ne doar pe Sfânta Scriptură şi, acolo unde va fi cazul, vom dezvolta

careva interpretări ale textelor. Pentru a nu lăsa loc pentru speculaţii greşite,

vom da la fiecare text biblic şi termenii în ebraică şi greacă, mai ales că

traducerea Cornilescu folosită în mod exclusiv de neoprotestanţii vorbitori de

limbă română, înlocuieşte conştient termenii biblici originali, ceea ce o

descalifică iremediabil.

În combaterea cultului icoanelor, eterodocşii folosesc în primul rând textul

de la Ieşire 20:4-5 (a II-a poruncă din Decalog). Haideţi să vedem textul:

„Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din

câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub

1 Conform Hotărârii Sinodului VII Ecumenic şi a credinţei Bisericii Ortodoxe din toate timpurile şi locurile,

icoanelor se aduce doar cinstire, iar închinare şi adorare se aduce doar lui Dumnezeu. În acelaşi timp trebuie

să precizăm că acelaşi cuvânt „închinare” (προσκύνησις) are 2 sensuri: unul care desemnează gestul de

plecăciune (ca respect şi cinstire) şi altul care se referă la adorarea şi slăvirea cu totul deosebită şi unică a lui

Dumnezeu. Deci chiar şi atunci când se foloseşte expresia „închinare la icoane” se are în vedere cinstirea lor şi

nu adorarea.

2

pământ! Să nu te închini lor, nici să le slujeşti, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt

un Dumnezeu zelos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc pe

Mine, până la al treilea şi al patrulea neam…”

Iată şi textul grecesc după Septuaginta (LXX):

„Οὐ ποιήσεις σεαυτῷ εἴδωλον, οὐδὲ παντὸς ὁμοίωμα, ὅσα ἐν τῷ

οὐρανῷ ἄνω καὶ ὅσα ἐν τῇ γῇ κάτω καὶ ὅσα ἐν τοῖς ὕδασιν ὑποκάτω τῆς

γῆς. Οὐ προσκυνήσεις αὐτοῖς, οὐδὲ μὴ λατρεύσεις αὐτοῖς· ἐγὼ γάρ εἰμι

Κύριος ὁ Θεός σου, Θεὸς ζηλωτής, ἀποδιδοὺς ἁμαρτίας πατέρων ἐπὶ τέκνα,

ἕως τρίτης καὶ τετάρτης γενεᾶς τοῖς μισοῦσί με…”

Acolo unde în Biblia românească avem expresia „chip cioplit”, iar în

greacă cuvântul „idol”, textul ebraic ne dă termenul ls,P, [pesel], care înseamnă

de fiecare dată idol sau orice reprezentare a unui (dumne-)zeu străin, altul

decât Dumnezeul lui Israel. Acest lucru se vede şi din contextul în care au fost

spuse aceste cuvinte de la Ieşire 20:2-3 – „Eu sunt Domnul Dumnezeul tău, Care

te-a scos din pământul Egiptului şi din casa robiei; să nu ai alţi dumnezei afară de

Mine!”.

Un alt text biblic folosit împotriva învăţăturii ortodoxe despre icoane este

cel din Psalmul 96/97:7, care în traducerea lui Cornilescu sună aşa: „Sunt

ruşinaţi, toţi cei ce slujesc icoanelor, şi cari se fălesc cu idolii…”. Traducerea

Sinodală (Ortodoxă) însă spune: „Să se ruşineze toţi cei ce se închină chipurilor

cioplite şi se laudă cu idolii lor”.

Să vedem însă ce spun textele originale:

LXX: „Αἰσχυνθήτωσαν πάντες οἱ προσκυνοῦντες τοῖς γλυπτοῖς, οἱ

ἐγκαυχώμενοι ἐν τοῖς εἰδώλοις αὐτῶν”. Cuvântul γλυπτοῖς (de la verbul

γλύφω) înseamnă sculptură, gravură (în text la plural), iar cuvântul εἰδώλοις

este pluralul cunoscutului cuvânt idol.

Textul ebraic, din perspectiva textului grecesc şi (apoi) românesc, prezintă

aceşti termeni în ordine inversă: mai întâi ls,P, [( pesel] (= idol) şi apoi lylia/

3

[’elil] (= cioplitură, gravură) sau pur şi simplu traducătorii Septuagintei au

redat în anumite cazuri aceşti termeni diferit, iar sensurile acestora au trecut cu

duble înţelesuri şi în dicţionare şi chiar în traducerile româneşti şi nu numai.

Oricum, în Psalmul 96/97: 7 nu întâlnim cuvântul icoană (εἰκόνα)2, care

de regulă, în Vechiul Testament, traduce termenul ~l,c, [şelem], dar niciodată

nu este folosit cu referire la idoli sau „chipuri cioplite”. Vom reveni la acest

aspect, dar să vedem în continuare ce ne spune Scriptura despre idoli şi

„chipuri cioplite”.

Analizând toate textele biblice care conţin aceste cuvinte vedem că prin

cuvântul idol (εἴδωλον / pesel – ebr.) este desemnată o zeitate păgână, iar

sintagma „chip cioplit”, de fapt cioplitură / gravură (γλυπτός / ’elil – ebr.) se

referă la reprezentarea idolului şi nu la orice fel de reprezentare (a se compara

cu I/III Regi 6:18,29,32, unde se vorbeşte despre imaginile/sculpturile sacre din

Templu şi se foloseşte alt termen: t[;l;äq.mi - miqlaath).

Trebuie să mai precizăm trei lucruri:

1. Porunca de la Ieşire 20:4-5 a fost dată în contextul tendinţei evreilor de

a se lepăda de Dumnezeul cel adevărat şi de a se închina idolilor sau chipurilor

acestora, tocmai de aceea Scriptura precizează foarte clar: „Au făcut viţei în

Horeb şi s-au închinat idolului [γλυπτῶ -ός]” (Ps.105/106:19); sau: „Au făcut, în

zilele acelea, un viţel şi au adus idolului [εἴδωλον] jertfă şi se veseleau de lucrurile

mâinilor lor” (Fapte 7:41).3 Aşa stând lucrurile, era firesc ca Dumnezeu să spună

prin gura lui David „Că toţi dumnezeii neamurilor sunt idoli (’elil – ebr.; dar

δαιμόνια = demoni – în LXX). O altă precizare importantă legată de „idolii

neamurilor”, adică acele zeităţi păgâne reprezentate în diferite feluri, se face în

2 Aşa cum greşit şi tendenţios traduce D. Cornilescu.

3 Observăm că textul grecesc foloseşte termeni diferiţi, dar cu acelaşi sens. Tocmai de aceea Biblia Sinodală

foloseşte un singur cuvânt – pe cel de idol (doar în VT de 202 ori) – înţelegând prin acesta şi alte valenţe ale

termenului şi în special pe cel de reprezentare a acestuia.

4

Psalmul 134/135:15-18, unde scrie: „Idolii neamurilor sunt argint şi aur, lucruri

făcute de mâini omeneşti. Gură au şi nu vor grăi, ochi au şi nu vor vedea. Urechi au şi

nu vor auzi, că nu este duh în gura lor. Asemenea lor să fie toţi cei care ii fac pe ei şi

toţi cei ce se încred în ei”. Altfel spus, idolii sunt realităţi finite, care nu fac

trimitere la un Dumnezeu transcendent, idee exprimată de Sfântul Pavel prin

întrebarea retorică „idolul este ceva?” (I Corinteni 10:19).

2. Imaginile sau sculpturile sacre în sine nu erau interzise, ci chiar

poruncite, aşa cum se poate clar vedea la Ieşire 25:17-224 şi I/III Regi 6:18,27-

295. În ambele cazuri este vorba de Heruvimi („care sunt în cer, sus” – cf. Ieşire

20:4), iar în al doilea caz e vorba şi de „sculpturi în formă de castraveţi şi flori de

trandafiri îmbobociţi” şi „chipuri de copaci, de finici şi de flori îmbobocite” („care

sunt pe pământ, jos” – cf. Ieşire 20:4). Şi să nu zică cineva că Scriptura se

contrazice!

3. Scriptura Vechiului Testament interzice totuşi reprezentarea lui

Dumnezeu şi ne spune şi de ce: „Ţineţi dar bine minte că în ziua aceea, când

Domnul v-a grăit din mijlocul focului, de pe muntele Horeb, n-aţi văzut nici un chip.

Să nu greşiţi dar şi să nu vă faceţi chipuri cioplite, sau închipuiri ale vreunui idol, care

să înfăţişeze bărbat sau femeie, sau închipuirea vreunui dobitoc de pe pământ, sau

închipuirea vreunei păsări ce zboară sub cer, sau închipuirea vreunei jivine, ce se

târăşte pe pământ, sau închipuirea vreunui peşte din apă, de sub pământ; sau, privind

4 „Să faci şi capac la chivot, de aur curat, lung de doi coţi şi jumătate, şi lat de un cot şi jumătate. Apoi să faci doi

heruvimi de aur; şi să-i faci ca dintr-o bucată, ca şi cum ar răsări din cele două capete ale capacului; Să pui un heruvim la

un capăt şi un heruvim la celălalt capăt al capacului şi heruvimii să-i faci ca şi cum ar ieşi din capac. Heruvimii aceştia să

fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar feţele să şi le aibă unul spre altul; spre

capac să fie feţele heruvimilor.”

5 „Pe scândurile de cedru dinăuntru templului erau făcute sculpturi în formă de castraveţi şi flori de trandafiri

îmbobociţi; totul era acoperit cu cedru şi piatra nu se vedea. Şi a aşezat el heruvimii la mijloc în partea de la fund a

templului. Aripile heruvimilor erau însă întinse; şi atingea aripa unuia un perete şi aripa celuilalt heruvim atingea pe

celălalt perete. Iar celelalte aripi ale lor se atingeau în mijlocul templului aripă de aripă. Şi a îmbrăcat el heruvimii cu

aur. Pe toţi pereţii templului de jur împrejur, pe dinăuntru şi pe dinafară, a făcut chipuri săpate de heruvimi, de copaci,

de finici şi de flori îmbobocite.”

5

la cer şi văzând soarele, luna, stelele şi toată oştirea cerului, să nu te laşi amăgit ca să

te închini lor, nici să le slujeşti, pentru că Domnul Dumnezeul tău le-a lăsat pentru

toate popoarele de sub cer” (Deuteronom 4:15-19). Deci pentru că Dumnezeu nu

fusese văzut, evreii nu aveau voie să-L reprezinte în vreun fel, mai ales după

obiceiul păgânilor, care reprezentau divinităţile prin diferite creaturi.

Dumnezeul evreilor este Creatorul cerului şi al pământului şi nu poate fi

reprezentat ca o creatură. Totul este clar. Dar oare în Noul Testament s-a

schimbat ceva? Evanghelia după Ioan (cap. 1: 18) spune „Pe Dumnezeu nimeni

nu L-a văzut vreodată” – ceea ce este adevărat, numai că Scriptura, contrar

practicii sectare, nu se opreşte aici, ci spune în acelaşi verset: „Fiul cel Unul-

Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a făcut cunoscut.” În aceeaşi Evanghelie

(Ioan 12:45) Însuşi Hristos dezvăluie această învăţătură spunând: „Cel ce Mă

vede pe Mine vede pe Cel ce M-a trimis pe Mine”. Deci odată cu întruparea Fiului

lui Dumnezeu care S-a făcut văzut şi pipăit (cf. I Ioan 1:1-36), cel puţin unul din

Ipostasele divine poate fi reprezentat, pentru că a fost văzut, iar această

reprezentare se numeşte „icoană”. Înţelesul ei este total diferit de cel de „idol”

sau „chip cioplit”, iar argumentul central al posibilităţii redării iconice este cel

enunţat de Ioan Teologul: „În aceasta să cunoaşteţi duhul lui Dumnezeu : orice duh

care mărturiseşte că Iisus Hristos a venit în trup, este de la Dumnezeu. Şi orice duh,

care nu mărturiseşte pe Iisus Hristos, nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui

antihrist, despre care aţi auzit că vine şi acum este chiar în lume” (I Ioan 4:2-3), iar la

sfârşitul Epistolei tot Sfântul Ioan spune: „Ştim iarăşi că Fiul lui Dumnezeu a

venit şi ne-a dat nouă pricepere, ca să cunoaştem pe Dumnezeul cel adevărat ; şi noi

suntem în Dumnezeul cel adevărat, adică întru Fiul Său Iisus Hristos. Acesta este

adevăratul Dumnezeu şi viaţa de veci. Fiilor, păziţi-vă de idoli” (I Ioan 5:21-22). De

aici se vede clar că Fiul lui Dumnezeu întrupat – Hristos: Dumnezeu şi Omul,

6 „Ce era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noştri, ce am privit şi mâinile noastre au pipăit despre Cuvântul

vieţii şi Viaţa s-a arătat şi am văzut-o şi mărturisim şi vă vestim Viaţa de veci, care era la Tatăl şi s-a arătat nouă. Ce am

văzut şi am auzit, vă vestim şi vouă, ca şi voi să aveţi împărtăşire cu noi. Iar împărtăşirea noastră este cu Tatăl şi cu Fiul

Său, Iisus Hristos.”

6

poate fi pictat, iar o eventuală reprezentare a Lui nu poate fi considerată idol.

Idoli sunt zeităţile păgâne care ne abat de la credinţa în Dumnezeu cel

adevărat.

Iar acum să vedem ce spune Biblia despre icoană.

În primul rând dorim să înlăturăm fobia sectară faţă de cuvântul „icoană”,

întâlnit de mai multe ori în Sfânta Scriptură, şi care înseamnă „chip”. Trebuie

să mai precizăm că pentru noţiunea generală de „imagine” limba greacă

foloseşte şi alţi termeni precum: εἶδος, σχῆμα, χαρακτήρ, τύπος, μορφή,

ἄγαλμα şi chiar γραφή (folosit în I/III Regi 6:29), dar termenul εἰκών este în

mod deosebit preferat pentru a reda ideea de imagine sacră sau sacralizată,

care nu se referă la o realitate finită (deşi Biblia foloseşte uneori acest termen şi

cu referire la realităţi obişnuite). Vom reda două din cele mai importante texte

care folosesc acest termen, pentru a înţelege sensul lui şi de ce Biserica l-a ales

anume pe acesta pentru a desemna imaginea Fiului lui Dumnezeu făcut Om.

- Facere 1:26

Şi a zis Dumnezeu: "Să facem om după chipul şi după asemănarea Noastră, ca să

stăpânească peştii mării, păsările cerului, animalele domestice, toate vietăţile ce se

târăsc pe pământ şi tot pământul!"

Καὶ εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ’ εἰκόνα (~l,c, [şelem])

ἡμετέραν καὶ καθ’ ὁμοίωσιν, καὶ ἀρχέτωσαν τῶν ἰχθύων τῆς θαλάσσης καὶ

τῶν πετεινῶν τοῦ οὐρανοῦ καὶ τῶν κτηνῶν καὶ πάσης τῆς γῆς καὶ πάντων

τῶν ἑρπετῶν τῶν ἑρπόντων ἐπὶ γῆς γῆς.

Altfel spus, noi suntem icoană a lui Dumnezeu7, iar despre sensurile şi

implicaţiile teologice ale acestui fapt nu-i momentul să vorbim, dar ele sunt

cele mai profunde posibile.

7 Sau în alte interpretări „după icoana lui Dumnezeu” care este Hristos (vezi mai jos).

7

- Coloseni 1:15

Acesta [Fiul] este chipul lui Dumnezeu celui nevăzut, mai întâi născut decât

toată făptura.

Ὅς ἐστιν εἰκὼν τοῦ Θεοῦ τοῦ ἀοράτου, πρωτότοκος πάσης κτίσεως.

Deci Fiul lui Dumnezeu, nevăzut până la întrupare, dar văzut după aceea,

este icoana lui Dumnezeu (Tatăl) Cel nevăzut. Văzându-L pe Hristos pictat îl

vedem pe Tatăl, aşa cum Însuşi Domnul i-a spus lui Filip, precizând că nu este

altă modalitate de a-L vedea pe Tatăl decât prin Fiul (Ioan 14:9). Atunci de

unde fobia sectară faţă de cuvântul icoană? Nu găsim decât două explicaţii:

necunoaşterea sau reaua voinţă (eretică)!

Desigur textele biblice care conţin termenii vizaţi nu se limitează la cele

date de noi, dar am vrut să demonstrăm terminologic că „icoana” şi „idolul /

chipul cioplit”, chiar şi din perspectivă biblică, nu sunt acelaşi lucru, iar cei

care încearcă să demonstreze contrariul nu fac decât să speculeze în gol şi încă

pe baza unor traduceri proaste a textelor biblice.

Am putea încheia explicaţiile privind deosebirea dintre icoană şi idol prin

următoarele precizări:

Icoana (în înţelesul pe care-l are acum acest termen în creştinism) este ceea

de ne duce cu gândul, credinţa şi doxologia la Dumnezeu, iar idolul este ceea

ce se interpune (ca un zid) între noi şi Dumnezeu. În acest sens, chiar şi ceea ce

numim noi icoană poate fi idol, dacă ne oprim gândirea, adorarea şi închinarea

la lemn, sticlă, vopsele şi nu mergem mai departe, la persoana pictată. Deci, cel

puţin în anumite situaţii, simplul obiect nu poate fi numit simplu idol sau

icoană, căci totul depinde de abordarea noastră asupra respectivului obiect.

8

Obiectele religioase care fac trimitere la Dumnezeu şi Sfinţenia Sa sunt sau cel

puţin ar trebui să fie "ferestre spre Dumnezeu" şi „manifestări ale slavei Lui”.8

Iar cât priveşte necesitatea reprezentărilor sacre, vrem noi sau nu vrem,

omul, a cărui gândire este formată cu precădere din imagini, are nevoie de aşa

ceva..., mai ales în anumite sau chiar în cele mai multe momente.

Un ultim aspect care trebuie precizat este faptul că imaginile şi obiectele

sacre nu numai că erau permise, ci ele erau şi cinstite, iar prin ele se manifesta

slava şi puterea lui Dumnezeu. Aşa cum vedem la Ieşire 3:1-5, în anumite

locuri Dumnezeu se poate manifesta în mod deosebit, chiar dacă este

omniprezent. Acest lucru a fost valabil mai ales cu privire la Templul lui

Dumnezeu din Ierusalim (cf. II Paralipomena 7:2-3) dar şi cu privire la

obiectele sacre din el. Dumnezeu prefera să se descopere şi să grăiască „între

cei doi heruvimi de deasupra chivotului legii” (cf. Ieşire 25:22), iar profanarea

de către Belşaţar a vaselor folosite la Templu a fost pedepsită de Dumnezeu cu

moartea imediată (cf. Daniel 5:2-30).

Şi pornind de la acestea, este firesc să ne întrebăm dacă nu cumva în

Biserica Noului Legământ slava lui Dumnezeu se manifestă şi mai mult prin

obiectele de cult, inclusiv icoane şi vase sfinte?9 În acest caz, de ce oare

neoprotestanţii consideră sfintele vase în care stă Trupul şi Sângele lui Hristos

(fie şi simbolic, aşa cum greşit cred ei, dar oricum mai mult decât sângele de

animale) drept simple vase, iar icoanele simple imagini sau, şi mai grav, chiar

idoli?

8 Apropo, acest lucru este valabil şi în cazul Sfintei Scripturi, când ne limităm la literă şi nu vedem duhul. Nu

de puţine ori chiar neoprotestanţii idolatrizează Biblia, ne mai gândindu-se la Dumnezeu care stă în spatele ei.

9 Prin aceasta nu dorim să spunem că Dumnezeu nu-şi arată slava decât prin aceste obiecte de cult. Dar

întrucât Biserica are un cult liturgic (încă de la Apostoli), în uzul acestuia se folosesc anumite obiecte sau

imagini, care nu pot fi batjocorite sau necinstite. Despre aceasta merge vorba de aceea şi argumentele noastre

se limitează aici, fără a idolatriza icoanele sau sfintele vase, aşa cum nu putem idolatriza nici Scriptura ca şi

carte.

www.teologie.net

www.teologie.net